2005.11.16-12.05 Ázsia

Siem Reap es kornyeke
A fovaros - Phnom Penh
Reppenes Kuala Lumpurba
Kulala Lumpur fellol le es lerrol fel
Irany a dzsungel
Az esoerdo melyen
Vissza az egigero kukoricakhoz
Hat Yai, Surat Thani (hasmenes?)
Kimaradt, de kozben eszembe jutott
Ko Pha Ngan, tenger, palmafak
Szaguldas, tengerpart, gyumolcs-shakek
Welcome to paradise
Ko Tao-i lotyoges
Assetom, hany filmet lattunk
Vasarlas mindhalalig
Utolso nap. Bruhuhuuu

2005.11.18 Angkor

Helyes kis utcak vannak errefele Egy nagy, felmillio lakosu putri ez a Siem Reap. Szep putri:) Egy par aszfalt ut, a tobbi teglaszinu foldut. Mindenki motorbajsziklin kozlekedik, szabaj nincs. A tomeg folyamatosan halad, aki elobb er oda, annak van elonye. Ma az is kiderult, hogy egy negyszemelyes csaladnak nincs szuksege holmi draga luxuskocsira, mert egy mopeden is jol megfer papa, mama es ket gyerek:) Van egy par auto is. Amelyikben bal oldalt van a kormany, azon van rendszamtabla, amelyik pedig Angol rendszeru, jobboldali kormanyu, az rendszam tabla nelkul szaguldozik 20-al. Azert rendszamtabla nelkul, mert a hivatalos allami rendszer a jobboldali savban valo kozlekedes, igyhat akinek mas autoja van, az csak hasznalja mindenfele hivataloskodas nelkul, es azert 20-al, mert olyan trotyi az ut mindenutt, hogy gyorsabban nem is lehetne.

7-re megjon a tegnapi taxisunk. Hozza magaval a baratjat, aki majd fuvaroz minket, mert neki elromlott a klimaja. Az uj sofort Tivi-nek hivjak. Eloszor furanak tunik, aztan szimpatikusnak. Itt ket masodperc mulva majdnem mindenki szimpinek tunik, mert mosolyognak az emberek. Valahogy igy mukodik: jon szembe egy megviselt, betoro arcu ferfi/no es ha az ember a szemebe nez, o visszanez es mosolyog. Szoval mindenki baratsagos. Beulunk Tivi-hez es irany Angkor.

Ta Prohm Angkor az csodalatos. A Kmer birodalom viragkoraban a 8-1x-ik szazadban epitettek. Oriasi teruleten (pl 20X20km) sok-sok templom(rom) az oserdoben. Mi trukkosen eloszor az Angkor Watba megyunk, mert itt delelott kevesen vannak. Ez a legmagasabb templom Angkorban. Hindu templom, azokat meg magasra epitik. (A tobbi templom buddhista, azok nem annyira magasak, de soktornyuak, meg masak.) A terulete asszem 1,5X1,5km, korulotte fal es egy 100m szeles vizesarok/to. Nagyon sok ko, tobb szinten, tele oszlopokkal, szobrokkal, nagyon sok faragott relieffel a falakon. Sok folyo sok es egyre csak lepcsok felfele. Bejarjuk, felmaszunk a tetejere. Eleg kellemes az ido, mert felhos az eg, de azert jo meleg van. Sokat iszunk, meg tobbet izzadunk. A gep kattog, telnek a kartyak, jol jon majd az a 40GB-os adatbank, amit hoztam:).

Egy ta prohm-i fa gyokerei es Nomi A kovetkezo allomas a …. (a pontos nevet majd megnezem a konyvben). Ez az a templom, amelyiket nem maceraltak, nem restauraltak, ugy lathato, ahogy az ido es a mindenfele ellenseg foga csonkitotta. Nagyon szep templom, helyenkent rom, oszlopokkal, szobrokkal. A falakat pedig sok helyen oriasi fak gyokerei, indai olelik korul. Olyan, mintha az oserdo lassan bekebelezne az egeszet. Angkor Wat Milyen magas fak! Milyen polip szeru gyokerek! Mennyi japan! Szerencsere a japcsik csak a legatraktivabb, legkomerszebb helyekre osszpontositanak. A nyugati oldalon megyunk be, a taxi a keletin var. Innen megyunk tovabb meg egy … nevu helre. Ezt is megmasszuk. Ja, nem is mondtam a lepcsoket. Hat a lepcsok nagyon csodalatosak. Minden iskolaba ilyet tennek, a gyerekek nem futkaroznanak. Nagyon magasak a lepcsofokok es picik a patkak, uttyoty irdatlan meredek az egesz. Az elso templomban egy lepcsohoz meg korlatot is csinaltak (ami nem naon szokas), olyan magas es meredek volt. Na szoval felmegyunk a tetejere, itt is van a legfelso kis termecskeben egy mai, aranyszinu buddhaszobor, mindenfele buddhista imadkozashoz valo cok-mokkal. Kilatas a kornyekre, szansajn. A felhok mar elhuztak, teljes erovel bombaz a nap. A taxiban be kenjuk magunkat napkremmel.

Elugrunk ebedre a varosba. Fincsi teszta csirkehussal, ananasz milkshake-el. Aztan meg megvesszuk a repcsijegyeket Kuala Lumpurba (hetfore) es a hajojegyeket Phnom Penhbe (vasarnapra). Ebed utan vissza Angkorba az Angkor Tohm-ba. Az egy 3X3km -es terulet, fallal korbeveve. 5 gyonyoru kapuja van, mindegyikhez kohid (csordultig buddhaszoborral) vezet. Ezen a teruleten van egy par templom, meg mindenfele mas erdekes epitmeny. Itt volt a fovaros annak idejen, de csak a templomok maradtak meg, mert meg a kiralyi palota is fabol epult. Csak az istenek lakhattak kohazban.

Angkor Wat Mar egyedul irom a beszamolot, Nomi visszament a hotelba es sajnos a konyvet is elvitte, ugyhogy a kovetkezo templom (asszem Bayon) nevet is csak tippelni tom: Bayon. Szupi kis (nagy) templom. Otven valahany toronnyal, mindegyiken a ney egtaj fele egy jo nagy Buddha arc mosolyog. Honnan a francbol hordtak ide ezt a sok kovet. Sok nagy kovet. Azt mondja a taxis, hogy elefanton meg hajon.

Megneztunk meg egy-ket helyet, de nem szaporitom a szot, mert mar igy is egy jo ideje irok, oda ugrom, hogy ‘eleredt az eso’: Eleredt az eso:) Epp az elefant teraszon baktattunk. Eloszor csak csipi-csepi, a vegen olyan zuhi volt, hogy azt orom volt nezni. Kellemes, meleg eso. Kivettuk az esokabatokat, megaztattuk a fenykepezogepet es kis maszkalas utan visszamentunk a taxishoz. Megnyugtattuk, hogy ilyen idoben nem akarunk naplementet nezni es visszavitettuk magunkat a varosba.

Este (mar nem esett) kimentunk a varosba kajalni. Utanna megirtuk a beszamolo elso ket fejezetet, meg egy kicsit lotyogtunk es 10 utan mentunk aludni.